V Českej republike sa množia telefonické podvody cielené na platobné údaje. Súvisí to s únikom dát z Facebooku?

telefonicke podvody

Pred niekoľkými dňami sme vás informovali o tom, že sa na internete objavila obrovská databáza s osobnými údajmi viac ako pol miliardy užívateľov sociálnej siete Facebook. V databáze sa nachádzalo aj viac ako 1,3 milióna údajov občanov Českej republiky. Aktuálne sa množia informácie a skúsenosti ľudí s pokusom o telefonický podvod, ktorý je zacielený na získanie údajov z platobnej karty, osobných údajov alebo prihlasovacích údajov do internetového bankovníctva. Telefonický podvod je sofistikovaný, podvodník komunikuje plynule českým jazykom a využíva tzv. phone number spoofing – maskovanie telefónneho čísla.

Ako prebieha útok?

V drvivej väčšine prípadov útočník využíva maskovanie mobilného telefónneho čísla, a to tak, že prichádzajúci hovor vyzerá ako z oficiálneho čísla banky. To znamená, že na displeji mobilného telefónu sa ako volajúci zobrazí oficiálne číslo, ktoré daná banka používa. Na prvý pohľad sa preto môže zdať, že vás kontaktuje skutočne banka. To je ale omyl. Podvodník využíva rôzne zámienky, väčšinou negatívneho charakteru, aby svoju obeť vystrašil. Často predkladá vymyslenú informáciu o tom, že platobná karta klienta bola zneužitá na platby v zahraničí. Prípadne, že bol zneužitý bankový účet zákazníka. Pokiaľ obeť spolupracuje, tak sa útočník začne dotazovať na číslo platobnej karty a osobné údaje zákazníka. V prípade, že obeť nadiktuje podvodníkovi všetky požadované údaje z platobnej karty, tak podvodníkovi nebráni nič v tom, aby kartu zneužil a odcudzil z nej finančné prostriedky.

Zverejnená databáza s dátami z Facebooku

Celá situácia môže súvisieť aj s tým, že len pár dni dozadu sa na internete objavila veľká databáza s osobnými údajmi užívateľov sociálnej siete Facebook. Mimo iné obsahovala aj viac ako milión záznamov o užívateľoch z Čiech. Databáza obsahovala celé meno, telefónne číslo, pohlavie a veľakrát aj emailovú adresu. Potenciálny útočník takto získava obrovský telefónny zoznam, vďaka ktorému môže obeť osloviť celým menom. To znamená, že ak podvodník maskuje svoje telefónne číslo za oficiálne číslo banky a volaného osloví celým menom, tak môže vzniknúť situácia, kedy bude obeť útočníkovi dôverovať a vyzradí svoje citlivé a platobné údaje.

Aktuálne telefonické podvody prebiehajú v Českej republike, keďže sa jedná o nášho blízkeho suseda, tak nie je možné vylúčiť to, že sa podobné podvodné telefonáty začnú objavovať aj na Slovensku. Buďte preto ostražití a riaďte sa nasledujúcimi pravidlami:

  • Do telefónu nikdy neuvádzajte svoje osobné údaje, údaje z platobnej karty a ani prihlasovacie údaje, či už do internetového bankovníctva alebo akejkoľvek online služby.
  • Banka po vás nikdy nebude požadovať prihlasovacie údaje alebo celé číslo kreditnej karty.
  • Ak obdržíte podozrivý telefonát, kedy sú po vás požadované citlivé údaje, tak ho ukončite – zložte. Na internete si nájdite oficiálne telefónne číslo vašej banky a zavolajte naň, aby ste si overili, či vám naozaj volal zamestnanec banky. Podvodník dokáže maskovať telefónne číslo, ale nedokáže odchytiť telefonický hovor, ktorý uskutočníte vy. To znamená, že ak zavoláte na oficiálne číslo banky, tak nehrozí, že sa dovoláte podvodníkovi – vždy sa dovoláte správne do banky. Dôležité je len to, aby ste telefónne číslo vytočili vy.

Poslednú dobu sa množia rôzne telefonické podvody, preto buďte čo najviac opatrní a nedôverčiví, ak vám volá akákoľvek neznáma osoba, hoci aj zo známeho telefónneho čísla. V prípade, že nemáte 100% istotu, že viete s kým voláte a jedná sa o citlivé informácie, tak zložte a kontaktujte oficiálnu zákaznícku podporu banky, inštitúcie alebo úradu priamo vy.