Recenzia knihy: Tomáš Šalmon – (Ne)bezpečný internet

Rád by som vám dal do pozornosti knihu (Ne)bezpečný internet od autora Tomáša Šalmona. Kniha vznikala niekoľko rokov a zahrňuje jeho dlhoročné skúsenosti s internetovými podvodmi a zneužívaním sociálnych sietí. Knihu som si zakúpil už v predpredaji a bola mi načas doručená. Musím priznať, že na knihu som sa veľmi tešil, pretože kníh o internetovej bezpečnosti je na našom trhu ako šafránu  a ja sám väčšinou nakupujem zahraničné publikácie. Zároveň sa kniha nesnaží byť prehnane technická a odborná, ale je napísaná zrozumiteľným jazykom, a tým je predurčená pre širokú slovenskú verejnosť, ktorá používa internet.

Aj vďaka pandémii Covid-19 začali internet používať ľudia, ktorí oň predtým nemali záujem. Veľa dôchodcov dostalo počítač s internetom, aby ostalo v spojení s rodinou. Zároveň sa rapídne zvýšil predaj cez internet a na e-shopoch nakupujú aj ľudia, ktorí predtým využívali len kamenné predajne. Ďalšia temná stránka pandémie je aj to, že pribúda obrovské množstvo internetových podvodov a útokov, pričom noví neskúsení užívatelia internetu sa často nevedia brániť a skočia útočníkovi „na med“. Veľakrát prídu o peniaze, osobné údaje a citlivé dokumenty, alebo osobné fotografie.

Kniha (Ne)bezpečný internet si dala za cieľ zoznámiť každého s nebezpečenstvami internetu – je jedno, či ste skúsený užívateľ alebo úplný začiatočník. Ako čitateľ musím zhodnotiť, že sa jej to podarilo viac než dobre. Kniha čitateľa prehľadne zoznamuje s nebezpečenstvom na webových stránkach, sociálnych sieťach, s emailom a spamom, zoznamkami, hoaxami i kyberšikanou. Zároveň obsahuje množstvo rád, ako ostať v bezpečí, ako sa brániť a nenechať sa nachytať. Ak sa v niektorom popise nájdete ako obeť, tak vám kniha poradí, čo spraviť – aké kroky podstúpiť a na koho sa obrátiť, aby ste sa zo zložitej situácie dostali.

Kniha obsahuje veľké množstvo reálnych prípadov zo života, príbehy obetí podvodov a útokov. Nájdete v nej fotky, ktoré zachycujú skutočné internetové podvody, fotky zo sociálnych sietí a zoznamiek aj s komunikáciou útočníka. Viem, že veľa ľudí sa učí na vlastných chybách, ale vďaka tejto knihe máte možnosť učiť sa na cudzích chybách a neopakovať ich. Ešte raz by som sa vrátil k tomu, ako je kniha napísaná. Ja som ju prečítal prakticky na jeden dych, keďže je plná zaujímavých informácií, ale zároveň sa snaží tému sem tam odľahčiť vtipnými vsuvkami, ktoré sú veľmi trefné. Napríklad sa môžete dočítať, čo v skutočnosti znamenajú bulvárne titulky, alebo aké je desatoro hejtera.

Za mňa je kniha unikátna minimálne na slovenskom a českom knižnom trhu a každému ju môžem vrelo odporučiť. Aj skúsenejší užívateľ nájde informácie, ktoré určite nevedel, a pre nováčika na internete je táto kniha neoceniteľným pomocníkom. Kniha je dostupná vo všetkých známych online kníhkupectvách, ako v tlačenej forme tak i v elektronickej.